5. Asiakkaan asema ja oikeudet
Palvelu- ja hoitosuunnitelma
Palvelu- ja hoitosuunnitelmasta säädetään sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 7 §:ssä.
Kotihoidossa asiakkaan palvelun tarpeen arvioi ja määrittelee kunnan kotihoito. Mikäli asiakas tulee asiakkaaksi yksityisesti , tehdään palvelun tarpeen arviointi ja määrittely yhdessä asiakkaan ja mahdollisesti omaisen kanssa palvelusuunnitelmaksi. Palvelusuunnitelmaan perustuu konkreettinen hoitotyönsuunnitelma, joka kirjataan sähköiseen toiminnanohjausjärjestelmään. Järjestelmään dokumentoidaan kaikki käynnit ja seurantatiedot (laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista 254/2015,4§ kirjaaminen).
Hoitosuunnitelman laatimisesta ja päivittämisestä vastaa omahoitaja. Omahoitaja vastaa myös siitä, että kaikki korvaavat hoitajat ovat tietoisia hoitosuunnitelmasta ja sen seuraamisesta.
Asiakkaan hoito ja palvelu perustuu asiakkaan kanssa yhdessä tehtyyn palveluntarpeen määritykseen, johon hoitotyönsuunnitelma tavoitteineen perustuu. Tavoitteet tulee olla saavutettavissa. Kun tavoitteita saavutetaan, saattaa palvelun tarve muuttua.
Hoitotyön tavoitteita seurataan ja arvioidaan aina väliarvioinnin yhteydessä. Selkeästi määritelty tavoite on mitattavissa. Tavoitteet asetetaan mitattavaan muotoon.
Vanhuspalvelulain 15 a §:n mukaan kunnan on käytettävä RAI- arviointivälineistöä iäkkään henkilön toimintakyvyn mittaamiseen. Kansainvälisen RAI- arviointivälineen käyttö tuli vanhuspalveluissa lakisääteiseksi 1.4.2023.
Asiakkaalla itsellään voi olla omat tavoitteet, jotka huomioidaan tavoitteiden asettelussa. Asiakas osallistuu arvioinnin tekemiseen. Kyseessä on hänen elämä ja toiveet ja odotukset. Jos asiakas halua ja se voidaan omaisen puolelta järjestää, myös omainen voi osallistua. Asiakas ja omainen voivat osallistua myös hoitosuunnitelman tekemiseen, tavoitteiden asettamiseen, seurantaan ja arviointiin. Tavoitteiden asettamisessa otetaan huomioon asiakkaan oma näkemys toimintakyvystään.
Itsemääräämisoikeuden varmistaminen
Sosiaalihuollon palveluissa jokaisella on oikeus tehdä omaa elämäänsä koskevia valintoja ja päätöksiä. Henkilökunnan tehtävänä on kunnioittaa ja vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja tukea hänen osallistumistaan palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Itsemääräämisoikeus on jokaiselle kuuluva perusoikeus, joka muodostuu oikeudesta henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Siihen liittyvät läheisesti oikeudet yksityisyyteen ja yksityiselämän suojaan. Henkilökohtainen vapaus suojaa henkilön fyysisen vapauden ohella myös hänen tahdonvapauttaan ja itsemääräämisoikeuttaan.
Asiakkaalla on mahdollisuuksien mukaan olla oikeus esittää toiveita esimerkiksi siitä, kuka häntä avustaa sukupuolisensitiivisissä tilanteissa tai vakaumukseen perustuen.
Kaikilla ihmisillä on oikeus päättää omista asioistaan alistumatta toisen henkilön päätöksiin häntä koskien. Asiakas kertoo hoitajalle hoitosuunnitelmaa tehtäessä, miten haluaa tulla autetuksi ja elää. Se voi tarkoittaa hoitajan mielestä virheellisiä päätöksiä kuten lääkkeistä kieltäytymisen. Päätöksen tekee kuitenkin asiakas. Hoitaja voi ystävällisesti suostutella ja antaa tietoa eri vaihtoehtojen vaikutuksesta, mutta antaa asiakkaan päättää miten päättää toimia.
Itsemääräämistä voidaan tukea ja vahvistaa monin tavoin kuten:
- kiinnittämällä huomiota toiseen ihmiseen ( asiakkaaseen)
- sekä asiakkaan, että hoitajan itsetuntoa tukien
- tukemalla terveitä riskejä
- sallitaan epäonnistua ja yrittää uudelleen
- kehutaan toisiamme - kiitos on kehu
- kuuntelemalla tarkasti - herkällä vuorovaikutuksella
- empatialla.
Yksilön itsemääräämisoikeutta voidaan rajoittaa ainoastaan silloin, kun asiakkaan oma tai muiden henkilöiden terveys tai turvallisuus uhkaa vaarantua, eikä muita keinoja ole käytettävissä. Rajoitustoimenpiteet on toteutettava lievimmän rajoittamisen periaatteen mukaisesti ja turvallisesti henkilön ihmisarvoa kunnioittaen. Tällaiset rajoittamistoimet koskevat yleisesti kaikkia, kuten esim. sängyssä tupakointi tai muu paloriskin aiheuttaminen, kiinteistön järjestyssäännöt.
Itsemääräämisoikeutta koskevista periaatteista ja käytännöistä keskustellaan sekä asiakasta hoitavan lääkärin että omaisten ja läheisten kanssa. Itsemääräämisoikeutta ei käytännössä rajoiteta. Omaisten toiveet ja vaatimukset sellaiseen turvallisuus perusteella otetaan huomioon, mutta ne on keskusteltava lääkärin kanssa.
Perustehtävän mukaan työmme on olla asiakkaan kotona asumisen mahdollistajia ja työhön kuuluu kaikkien voimavarojen huomioiminen ja ylläpito asiakkaan päätöksien mukaan. Asuinympäristön turvallisuus voidaan järjestää asiakkaan voimavarojen ja toimintakyvyn mukaan turvalliseksi.
Ennakoimalla voidaan mahdollisesti ehkäistä elämän rajoittumiseen johtava toimintakyvyn alenema.
Etsimme vaihtoehtoja, jos mahdollista. (Sängynlaidat vai putoamisesta ilmoittava matto)
Asiakkaan ja hoitajan syvällisellä keskustelulla eri vaihtoehdoista saadaan asiakkaan näkökulma omaan turvallisuuteen. Omainen osallistuu. Hankitan tietoa eri mahdollisuuksista. Asiakas saa aina päättää ja sen jälkeen sovitaan , kaikki yhdessä, miten asia voidaan toteuttaa – ratkaistaan tilanne asia/ osa kerrallaan asiakkaan hyväksymään lopputulokseen.
Asiakkaalle annetaan niin paljon tietoa kuin se on mahdollista. Mitä seurauksia voi olla , jos tehdään hänen päätöksen mukaan esim. sängystä putoaminen, josta seuraa lonkkamurtuma ja mahdollisesti leikkaus, sairaalassaolo ja kipua. Keskustelun luonne ei saa olla uhkaava vaan asiakkaan hyvinvointia tavoitteleva. Sängynlaitojen käyttöön otossa sovitaan tavat joilla asiakas saa tarvitsemansa avun kutsuttua, ylettyy tavaroihin pöydällä , saa valot ym. jos asuu yksin.
Kotona asuvalla asiakkaalla voi olla turvallisuus syistä pyörätuolin turvavyö, sängynlaidat, tupakointi kielto, yöllinen ulko- oven valvonta.
Asiakkaan asiallinen kohtelu
Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus laadultaan hyvään sosiaalihuoltoon ja hyvään kohteluun ilman syrjintää. Asiakasta kohdellaan kunnioittaen häntä ja hänen ihmisarvoaan, vakaumustaan ja yksityisyyttään. Asiakkaan ja hoitajan välinen suhde on tasa- arvoinen ja yhdenvertainen ihmisenä.
Toimintakulttuurimme perustuu arvoihimme ja periaatteisiin. Se on läsnä, vaikka kukaan ei ole näkemässä.
Jokainen hoitaja perehdytetään yrityksen toimintakulttuuriin työsuhteen alussa. Kahdenkeskisissä keskusteluissa sitä vahvistetaan ja kuullaan työntekijän mahdolliset täydennyskoulutustoiveet ammatilliseen kasvuun.
Myös erilaiset etniset syyt on käsitelty monikulttuurisessa työyhteisössä.
Perehdytykseen kuuluu kertoa, että monet ikääntyneet ihmiset eivät enää hallitse omaa käytöstään, ja hoitajan ei tule provosoitua asiakkaan käytöksestä.
Jos kohtaamme epäasialista kohtelua, haittatapahtuman tai vaaratilanteen , asiasta keskustellaan asiakkaan, omaisen ,hoitajan ja esimiehen kanssa. Keskustelussa pyydetään anteeksi asiakkaalta ja omaiselta. Käsitellään asiaa asiana ja pyritään selvittämään mistä tilanne syntyi. Aina ei ole mahdollista saada selville mitä tapahtui.
Vaaratilanteen ollessa kyseessä, mietimme millä tavalla voidaan uusi tilanne estää.
Hoitaja voi saada huomautuksen / varoituksen riippuen tilanteesta.
Asiakas voi toivoa toista hoitajaa jatkamaan kanssaan, jos luottamus on mennyt eikä keskustelemalla päästä eteenpäin. Asiakkaan kokemus on aina oikein, vaikka olisimme eri mieltä.
Asiakkaan osallisuus
Asiakkaiden ja omaisten osallistuminen yksikön laadun ja omavalvonnan kehittämiseen.
Asiakas osallistuu laadun kehittämiseen ja omavalvonnan seuraamiseen joka päivä osallistuen oman hoidon/ palvelun suunnitteluun ja toteutukseen.
Asiakkailta pyydetään palautetta usein suullisesti päivittäisillä käynneillä. Voimme kysyä ” miten meillä meni tänään?” He voivat antaa palautetta joka päivä kotikäynnin yhteydessä.
Vuositasolla asiakastyytyväisyyttä kysytään kerran vuodessa kirjallisesti. Myös omainen voi antaa palautetta työstämme ja esittää parannusehdotuksia sekä asiakasta, että toimintaa koskien.
Omainen voi antaa palautetta omavalvontasuunnitelmasta, ja sillä perusteella voimme tehdä muutoksia omavalvontaan.
Näiden palautteiden perusteella selviää hoitajien ja laadun kehittämistarpeet. Kehittämistarpeisiin vastataan koulutuksilla ja mahdollisesti joitain toimintatapoja muuttamalla. Julkaisemme tulokset verkkosivuillamme.
Asiakkaan oikeusturva
Muistutuksen vastaanottaja
Toimitusjohtaja, Sh Peter Kipchumba , peterinhoiva@gmail.com
Helsinki: neuvonta puh. 09 3104 3355 tai e-mail: sosiaali.potilasasiamies@hel.fi
asiamiehet ovat Sari Herlevi, Anna Holmström ja Teija Tanska
Espoo, Kirkkonummi, Kauniainen, Raasepori ja Hanko : 029 151 5838
e-mail: sosiaali.potilasasiamies@luvn.fi
SIuntio, Lohja, Inkoo, Karkkila, Vihti: Clarissa Peura ja Jenni Hnettonen p.040 027 7087
e-Mail: sosiaaliasiamies@sosiaalitaito.fi
Vantaa- Kerava: Miikkael Liukkonen, miikkael.liukkonen@vakehyva.fi p.09 8392 2537
Sosiaaliasiamiehen tehtäviin kuuluu:
• neuvoa ja ohjata asiakasta potilaslain soveltamiseen liittyen
• avustaa asiakasta asian saamisessa vireille muistutus-, kantelu-, potilasvahinko- ja lääkevahinkoasiana tai vahingonkorvausasiana
• tiedottaa asiakkaan oikeuksista
Kuluttajaneuvonta 029 505 3050 Antaa tietoa kuluttajan oikeuksista ja antaa sovitteluapua kukuttajan ja yrityksen välisessä riitatilanteissa
Kantelu- ja muut valvontapäätökset käsitellään ja huomioidaan toiminnan kehittämisessä. Ne käydään tapauskohtaisesti( syyt ja seuraukset) läpi. Kaikkia osapuolia kuullaan asiassa , ja toimintaa muutetaan niistä saatujen todellisten tietojen , kokemusten ja ohjeiden mukaan.
Muistutukset käsitellään 30 vrk aikana ja vastaus annetaan kirjallisesti.
Omatyöntekijä
Asiakkaille on nimetty omatyöntekijä joko kunnan kotihoidon taholta tai yrityksen sisällä oma/ vastuuhoitaja, jonka tehtävänä on koordinoida asiakkaan hoitoon ja palveluun liittyviä asioita.
Omahoitajuudella on tarkoitus lisätä asiakkaan hoidon ja huolenpidon tavoitteellisuutta, jatkuvuutta ja sujuvuutta.
Organisaation näkökulmasta omahoitajuudella tavoitellaan asiakastyytyväisyyden lisäämistä ja henkilöstön työtyytyväisyyttä.